PROJEKT / KAMPANJ

Skräpplockardagarna v 17 2024 Skräpplockardagarna v 17 2024
Håll Sverige Rent driver arbetet med de nationella skräpplockardagarna varje vår. Varje år deltar 700 000 - 800 000 skräpplockare i hela Sverige. I Nynäshamn organiseras skräpplockardagarna under v 17 och förra året var rekordmånga barn och elever med och plockade skräp. Veckan är ett samarbete mellan Nynäshamns Naturskola, Parkavdelningen och VA och renhållning.

Friluftsliv på svenska
I samarbete med Naturskoleföreningen Friluftsliv på svenska
Naturskoleföreningen är en av föreningarna som uppmärksamma Friluftslivets år genomför under våren ett projekt, Friluftsliv på svenska. Projektet riktar sig till SFI-lärare och deras elever. Naturskolor på cirka tio platser i Sverige fortbildar under våren SFI-lärare i att flytta ut språkundervisning utomhus.

Friluftslivets år 2021
Tips varje månad Friluftslivets år 2021
Naturskolan vill uppmärksamma att det är friluftslivets år i år. Friluftsliv behöver inte vara svårt och behöver inte vara dyrt. Begreppet friluftsliv har nu breddats och gäller det mesta som görs utomhus som t.ex. att gå en promenad med hunden.

Sommarlovstips Sommarlovstips
Det finns mycket att göra under sommarlovet, men ibland kan det vara svårt att komma på något. Här kommer ett par tips.

Räven Räv drabbas av insikt november 2020
Rörelseglädje Räven Räv drabbas av insikt november 2020
Nynäshamns Naturskola informerar alla elever i Nynäshamns kommun. Nynäshamns Naturskola vill att fler barn och unga ska inspireras till mer rörelse i vardagen, för hälsans och lärandets skull. Det ligger helt i linje med mål nr 3 och nr 4 av de globala målen. Därför stödjer vi också till exempel Generation Pep.

Räven Räv och Carl von Linné utmanar oktober 2020
Naturskolan Räven Räv och Carl von Linné utmanar oktober 2020
Nynäshamns Naturskola utmanar alla elever i Nynäshamns kommun Nynäshamns Naturskola vill att fler barn och unga ska inspireras till mer rörelse i vardagen, för hälsans och lärandets skull. Därför stödjer vi till exempel Generation Pep. Hur många varv klarar du att springa runt ett träd på 30 sekunder?

Vett och etikett på toalett 2020 Vett och etikett på toalett 2020
Kampanjen ”Vett och Etikett på Toalett” skall, genom att sprida kunskap om vad som får spolas ner i avloppet, bidra till att förbättra slamkvaliteten och minska utsläppen av näringsämnen och miljöfarliga ämnen till sjöar och hav.

Lärmiljöprojektet 2018 - 2020 Lärmiljöprojektet 2018 - 2020
Syftet med projektet är att skapa hälsofrämjande lärmiljöer i enlighet med Boverkets allmänna råd (Allmänna råd om friytor 2015). Det ska ske genom att utveckla en arbetsmetod där eleverna, i en arbetsgrupp, är delaktiga tillsammans med lärarna och kanske också föräldrarna. Årliga ekonomiska medel är tänkta att stimulera skolor att utveckla sina lärmiljöer utomhus.

Räven Räv och Carl von Linné utmanar
Hoppa över stock i 30 sekunder
Naturskolan Räven Räv och Carl von Linné utmanar
Nynäshamns Naturskola utmanar alla elever i Nynäshamns kommun Nynäshamns Naturskola vill att fler barn och unga ska inspireras till mer rörelse i vardagen, för hälsans och lärandets skull. Därför stödjer vi till exempel Generation Pep. Räven Räv och Carl von Linné, som alla elever i årskurs 1 och 2 träffar på Naturskolan, klarar att hoppa över en stock 32 gånger på 30 sekunder. Hur många klarar du?

Upp och hoppa Sverige
Nynäshamns Naturskola utmanar alla elever i Nynäshamns kommun
Naturskolan Upp och hoppa Sverige
Nynäshamns Naturskola vill att fler barn och unga ska inspireras till mer rörelse i vardagen, för hälsans och lärandets skull. Därför stödjer vi Generation Peps manifestationsdag #uppochhoppa där vi vill sprida en pepidemi av rörelseglädje över hela Sverige

Silver och Fett Silver och Fett
Vad tänker du på när du hör ordet silver? Vackra smycken och bestick kanske? Förr användes silverkannor att förvara dryck i för att inte drycken skulle bli dålig. Silvret i kannan dödade nämligen bakterierna som skulle kunna förstöra drycken. Silver är alltså inte bara vackert, det är giftigt för levande organismer också. Idag utnyttjas den giftiga egenskapen hos silver i olika produkter för att döda bakterier. I sportkläder som tröjor, byxor och strumpor tillsätts silver för att den som bär kläderna inte ska lukta illa. När vi svettas frodas nämligen bakterier i de fuktiga kläderna. Det är bakterierna som gör att svetten börjar lukta, svett i sig luktar nämligen inte. Det är ju också därför vi t.ex. har deodorant i armhålorna. Deodoranten innehåller ämnen som dödar bakterierna och dessutom döljer parfym en del av doften.